Geniet met volle teugen

In een van mijn vorige blogs (Geluk in alle hoekjes) stipte ik het al even aan: zie geluk in de kleine dingen en focus je op wat er goed gaat. Vaak zijn we gewend om ons te richten op wat er beter kan. Onze gedachten zeggen namelijk: dat wat goed is gegaan, daar hoeven we geen aandacht meer aan te besteden. Dat gaat al goed. En dus wordt de focus gelegd op wat er beter moet. En hoe meer je daar de focus op legt, hoe meer dingen je gaat zien die nog niet goed genoeg zijn.

Zo werkt het ook andersom! Sta eens stil bij wat er allemaal goed gaat in je leven. Waar ben je blij mee? Waar ben je trots op? Hoe is het je gelukt om je successen te behalen? Kijk eens om je heen. Waar geniet je van? Lukt het je om te genieten van een vers kopje koffie in de tuin of op je balkon, merk je op dat je de vogels hoort fluiten of voel je bewust de eerste warme zonnestralen op een fijne lentedag?

Vaak ervaar je deze momenten wel, maar sta je er niet bewust bij stil.

In deze blog wil ik je wat tips geven hoe je kunt leren om negatieve gedachten om te buigen, meer positieve dingen te zien, meer geluksmomenten te ervaren en meer te genieten van de kleine dingen.

Tip 1: Dankbaarheid

Wees dankbaar! Dit is een hele belangrijke. Je kunt dankbaar zijn voor alle mooie momenten die je beleeft, maar je kunt ook leren dankbaar te zijn voor de minder leuke dingen. Dit klinkt misschien gek, maar ik ben van mening dat alles met een reden gebeurt. Uit de minder leuke dingen kun je vaak belangrijke levenslessen halen. Je leert bijvoorbeeld beter voor jezelf opkomen. Of je leert wat je wel, maar ook wat je niet wilt in je leven. Verlieservaringen laten je stilstaan bij de mooie momenten die je samen hebt gehad of laten je realiseren dat je in staat bent om van iemand te houden.

Tip 2: Reflecteren

Schrijf aan het einde van elke dag minimaal 3 positieve punten op die je die dag hebt ervaren, waar je dankbaar voor bent. In het begin kan dit best lastig zijn. Maar hoe vaker je dit doet, hoe makkelijker het wordt. Het hoeven geen grootse dingen te zijn. Heb je een complimentje gekregen? Vertelde iemand iets waar je om moest lachen? Groette een voorbijganger je met een brede glimlach? Kwam je kat, die normaal gesproken wat meer afstand bewaart, ineens bij je op schoot liggen? Dit zijn allemaal kleine voorbeelden die je kunt opschrijven.

Tip 3: Gedachten

Sta stil bij je eigen gedachten. Wat denk je? Wat ging daar aan vooraf? Hoe voel je je? Schrijf dit op. Voel je je verdrietig of boos? Bedenk je dan eens waar dit precies vandaan komt. Hoe rationeel zijn je gedachten? Kun je ze misschien vervangen door meer helpende gedachten? En als je tot de conclusie komt dat je gedachten negatieve emoties oproepen, kun je ze dan ombuigen naar gedachten waar je een blijer gevoel bij krijgt? Schrijf dit ook op. Door dit regelmatig te doen, train je jezelf om je meer bewust te worden van je gedachten.

Tip 4: Doorbreek je gedachtepatronen

Ben je je meer bewust van je gedachten? Mooi! Bewustwording is de eerste stap richting verandering. Want zodra er een gedachte in je opkomt waar je niet blij van wordt, zul je uiteindelijk deze gedachte sneller herkennen en kun je jezelf even “on hold” zetten. Wat is een positievere gedachte? Herhaal dit naar jezelf. Op een gegeven moment zal dit meer een automatisme worden. Herhaling is heel belangrijk om jezelf nieuw gedrag of een nieuwe denkwijze aan te leren.

Tip 5: Laat emoties toe

Positief denken wil niet zeggen dat er nooit meer vervelende dingen gebeuren. Er kunnen altijd situaties ontstaan die een bepaald gevoel bij je oproepen, waar je boos of verdrietig van wordt. Laat deze emoties er zijn, laat ze los! Zoals ik in een vorige blog heb geschreven, werkt het averechts als je je emoties weg stopt. Praat erover, deel het bijvoorbeeld met een goede vriend(in). Bedenk dat emoties er niet voor niets zijn. Gevoelens mogen er zijn. Vecht er dus niet tegen.

Tip 6: Affirmaties

Maak gebruik van positieve affirmaties. Affirmaties zijn korte zinnetjes die je tegen jezelf kunt zeggen als een soort mantra. Een affirmatie is eigenlijk niet meer dan een gedachte. Kijk ook op de pagina over Affirmaties!

Tip 7: Mindfulness

Leef in het hier en nu! Denk nog niet teveel aan morgen, want dan vergeet je vandaag te leven. En hierdoor mis je veel. Besteed aandacht aan mindfulness! Mindfulness kun je vertalen met ‘opmerkzaamheid’ of ‘aandachtigheid’. Het betekent dat je je volledig bewust bent van je huidige ervaring.

Momenteel ben ik bezig met een cursus over mindfulness en meditatie. In de toekomst zal ik aan dit onderwerp dus nog meer aandacht besteden.

Heb jij nog aanvullende tips?

Laat het me weten in een reactie of gebruik het Contact-formulier.

5 Reacties
  1. Pim Gooistra 9 maanden geleden

    Hallo,

    Graag wil ik even zeggen dat ik veel aan uw blogs heb! Persoonlijk heb ik een hele zware tijd achter de rug. En door het lezen van uw blog begin ik zelf weer inspiratie te krijgen. En voel merkbaar weer vreugde van de kleine dingen die ik normaal gesproken aan mij voorbij laat gaan! Hiervoor mijn dank!

    Groet Pim

    • Auteur
      Natasja 9 maanden geleden

      Graag gedaan! Fijn om te horen dat u iets aan mijn blogs heeft en dat het de goede kant met u opgaat <3
      Mooi dat ik op deze manier iets voor u kan betekenen.
      U kunt zich abonneren op mijn blogs, zodat u altijd als eerste op de hoogte wordt gesteld van een nieuwe blog.
      Hartelijk bedankt voor uw positieve reactie 🙂

  2. Jootje 9 maanden geleden

    Je haalt iets naar boven bij mij wat ik jaren geleden al eens leerde:
    WGEGV aan het eind van de dag.
    Wat Ging Er Goed Vandaag in 3 dingen?
    En het KLOPT dat he daar beter aan wordt
    Je leert jezelf de goede dingen te zien en te genieten van kleine dingen..
    Mindfulness is niks voor mij. Te vaag.
    Wel het genieten bij de dag. Daar dicht ik ook over: sneeuw, zon, regen, onze kat, tulpen en nog veel meer.
    Geluk is klein en dichtbij….

    • Auteur
      Natasja 9 maanden geleden

      Mag ik vragen wat je te vaag vindt aan mindfulness? 😊
      De reden dat ik dit vraag, is omdat mindfulness eigenlijk niets anders is dan bewust in het moment leven. Focussen op het hier en nu, je aandacht volledig richten op waar je mee bezig bent. Zonder oordeel. Veel mensen denken dat dit zweverig is, maar dit hoeft helemaal niet zo te zijn. De manier waarop je dit voor jezelf probeert toe te passen, kan voor iedereen anders zijn. Ieder z’n ding natuurlijk, dat is helemaal prima! Maar wilde dit toch even gezegd hebben 😊

      Heel mooi hoe je dat zegt; geluk is klein en dichtbij! Heel mooi om over te dichten, ik blijf je volgen!

      • Jootje 9 maanden geleden

        Je leest weleens wat.
        Mindfullness zou het zijn voor hoogsensitieve mensen die teveel geprikkeld werden.
        Ik zoeken.
        Boeken, online, via de app Mindfulness.
        Het kwam neer op yoga:
        Zoek rust, adem door, maak je hoofd leeg, Denk aan het goede en laat het verkeerde uit je gaan.

        Hmmmm…..
        Nope.

        Als ik dan wat wil, ga ik de natuur in, zet muziek keihard op of dans door de kamer.
        .actief bestrijden.
        Daar ben ik van.

Geef een reactie

©2021 HappyMindStyle.nl

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?