Journaling

Wie schrijft, die blijft!

Dat is het eerste dat in me opkwam, toen ik besloot om te gaan bloggen.
En bloggen is niet het enige wat ik doe om van mij af te schrijven!

Een tijdje geleden werd ik me ervan bewust dat het altijd heel erg druk was in mijn hoofd. Ook niet gek voor een denker, zoals ik mezelf kan noemen.
Mijn gedachten gaan soms alle kanten op, maar het voelde soms alsof ze nergens naartoe konden. Als in een doolhof waar je de uitgang niet kunt vinden.

Hoe ouder ik werd, hoe meer gedachten ik in mijn hoofd had en des te chaotischer ik me ging gedragen. Als je hoofd te vol is, heeft dit immers invloed op je dagelijks functioneren.

Jaren geleden ben ik overspannen geweest. Niet in de heftigste vorm, maar het werd me wel allemaal teveel. Een negatief zelfbeeld, een gebrek aan zelfvertrouwen en continu de gedachtes: ik kan het niet, ik ben niet goed genoeg! Ooit zal ik er nog eens een blog aan wijden om met jullie te delen hoe dit voor me was.

Anyway, ik kreeg gesprekken met een POH-GGZ (praktijkondersteuner) via de huisarts. En daar leerde ik het 5G-model toe te passen op mijn gedachtes.

Het 5G-model helpt om je gedachtes, gevoelens en gedrag in kaart te brengen, waardoor je patronen en niet-functioneel gedrag bij jezelf kunt ontdekken.
Niet de gebeurtenissen zelf zorgen voor hoe jij je voelt, maar de manier waarop je ernaar kijkt.

Het 5G-model is afkomstig uit de cognitieve gedragstherapie.

Ik kreeg het schema mee op papier en kon mijn (negatieve) gedachtes, die ervoor zorgden dat ik me rot voelde, op die manier van me afschrijven. En ik merkte dat het me hielp om van me af te schrijven! Mijn gedachtes zo op papier zetten gaf me inzicht. Ik zag dat de gedachtes die ik had totaal niet realistisch waren en ze hielpen me al helemaal niet verder!

Ik besloot dat ik vaker wilde gaan schrijven. En niet alleen om het 5G-schema in te vullen, maar ook om mijn hoofd leeg te maken en mijn gedachten ergens te kunnen parkeren.

Vroeger hield ik altijd al een dagboek bij en ergens deed ik er lacherig over om dit weer opnieuw te gaan doen. Ik zag mezelf al schrijven: “Lief dagboek”… 😉

Ik kocht een notitieboekje, maar het kwam er eigenlijk nooit van om erin te gaan schrijven. Ja, af en toe begon ik enthousiast te schrijven en nam ik me voor dit elke dag te doen. Maar de volgende dag was ik dat goede voornemen alweer vergeten en lag het notitieboekje te verstoffen ergens in een hoekje.

Een nieuwe gewoonte aanleren kost tijd, het schijnt 21 dagen te duren voor je een nieuwe gewoonte eigen hebt gemaakt.

Omdat ik had ervaren dat schrijven me goed doet en me helpt mijn gedachten te ordenen, positief te (blijven) denken en mijn hoofd leeg te maken, besloot ik er toch (opnieuw) iets mee te gaan doen!

Een tijdje geleden heb ik al de boeken van Marian Palsgraaf (van Just Be You) aangeschaft waarin ik mijn gedachten en mooie momenten kan vastleggen.

En toen kwam de 21-daagse training waarin je door middel van een stappenplan leert om te gaan journalen op mijn pad (ook van Just Be You).

Journaling is niets anders dan het bijhouden van een logboek / dagboek.

Ik besloot de training aan te schaffen en kreeg het gedrukte werkboek erbij. Elke dag krijg ik een herinnering in mijn mailbox om te gaan journalen en krijg ik een nieuw filmpje waarin Marian wat uitleg geeft.

Ik ben vandaag begonnen met de training en zal na afloop mijn bevindingen met jullie delen!

2 Reacties
  1. Jootje 4 maanden geleden

    Zooooo,
    Je bent wel heel voortvarend van plan om verandering in te zetten!
    Bloggen is ook iets dat mij niet ligt, al kan ik honderduit kletsen.
    Ben heel benieuwd naar je stappen!

    • Auteur
      Natasja 3 maanden geleden

      Zeker! Als je iets doet, moet je het goed doen hè? 😁
      Nou jij schrijft anders prachtige gedichten! Dus schrijven kun je wel, het heeft gewoon een andere vorm ❤️

Geef een reactie

©2021 HappyMindStyle.nl

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?