Tips voor meer zelfliefde

Mijn vorige blog is alweer een tijdje geleden. In de tussentijd heb ik een operatie ondergaan, vandaar dat ik even wat minder actief was. Maar ik ben er weer!

In mijn laatste blog heb ik een persoonlijk verhaal met jullie gedeeld over het thema ‘Zelfliefde’. Ik heb toen beloofd dat ik in de volgende blog tips met jullie zou delen die kunnen helpen bij het ervaren van meer zelfliefde.

Hier komen de tien tips!

Tip 1: Accepteer jezelf

Jij bent jij. Je hebt een bepaald uiterlijk meegekregen en beschikt over bepaalde karaktereigenschappen. Daarnaast ben je in een omgeving opgegroeid, waarna je bent geworden tot wie je nu bent. En dat is helemaal prima! Ieder mens heeft positieve eigenschappen, maar ook iedereen heeft zo zijn of haar tekortkomingen. En dat is oké! Niemand is perfect! Streven naar perfectie kost alleen maar heel veel energie en levert je uiteindelijk alleen maar stress op. Nergens voor nodig. Door jezelf te accepteren, jezelf te omarmen, precies zoals je bent, zul je je veel relaxter en gelukkiger voelen. En... Als jij jezelf accepteert, gaan anderen dat ook doen. In ieder geval de mensen die er toe doen. Want degenen die jou niet kunnen of willen accepteren, zijn dan ook helemaal niet meer interessant!

Tip 2: Maak van je valkuilen je kracht

Je valkuilen zeggen iets over jou en je kwaliteiten. Je kracht kan een valkuil worden, maar dit kan ook andersom werken. Door je valkuilen kom je er namelijk achter wat je belangrijk vindt, wat je graag wilt.

Voorbeeld: je bent heel daadkrachtig. Een mooie kwaliteit. Je vindt het dan belangrijk om besluiten te nemen, en liefst ook vlot, zodat je snel weer verder kunt. Een valkuil kan zijn dat je hierin doorslaat en dat je ongeduldig wordt. Je merkt dit bijvoorbeeld door reacties van de mensen om je heen. Maar als je je hier bewust van wordt, kun je hier een weg in zien te vinden, waarbij je je kwaliteiten op de juiste manier weet in te zetten en je valkuilen je helpen om scherp te blijven.

Door bewustwording en door op jezelf te blijven reflecteren, ben je in staat een mooie persoonlijke groei door te maken.

Tip 3: Gebruik humor

Humor relativeert. Het maakt alles minder zwaar.
Door niet alles alleen maar heel serieus te nemen en af en toe wat humor erin te gooien, zal je merken dat je minder krampachtig wordt. Je ontspant ervan en je krijgt meer lucht.

Een beetje zelfspot af en toe kan geen kwaad.

Je zult een stuk gelukkiger worden als je af en toe om jezelf kunt lachen. Lekker lachen, dit straalt positiviteit uit en met een positieve uitstraling trek je positieve mensen aan. Je zult je zeker beter voelen!

Tip 4: Vergeef jezelf

Niemand is perfect; iedereen maakt fouten.

Kleine foutjes, grote fouten. Het hoort bij het leven. Van je fouten kun je leren en het hoort er allemaal bij als je jezelf verder wilt ontwikkelen. Zowel op professioneel niveau als in je persoonlijke leven.

Wees niet te streng voor jezelf! Heb je een foutje gemaakt: zie het onder ogen, kijk hoe je de volgende keer kunt voorkomen dat je dezelfde fout maakt, laat los en begin opnieuw.

Natuurlijk mag je even balen als je een fout hebt gemaakt met vervelende gevolgen. Maar blijf er niet te lang in hangen. Gedane zaken nemen geen keer. Je kunt het toch niet terugdraaien, dus vergeef jezelf, leer van je fouten en ga weer verder met je leven.

Tip 5: Wees bewust van je kwaliteiten

Wees jezelf bewust van je sterke kanten! Dit zijn er vaak veel meer dan je zelf denkt. Ben je creatief? Of ben je goed in organiseren? Maak hier dan gebruik van! Doe de dingen waar je goed in bent. Je zult merken dat je zelfvertrouwen groeit en hiermee ook je zelfliefde.

Tip 6: Stel je grenzen en bewaak deze

Door grenzen te stellen en deze ook daadwerkelijk te bewaken, groeit je zelfrespect. Jij mag zijn wie je bent en jij mag jouw grenzen hebben. Behandelt iemand je op een manier die jij niet fijn vindt? Dan heb je alle recht om hier iets van te zeggen! Als een ander dit niet pikt, dan is dat het probleem van de ander en niet van jou. Daar komt nog bij dat als je je grenzen niet bewaakt, je grens steeds verder opschuift. Als je andermans gedrag telkens maar weer rechtvaardigt, vervagen je grenzen en raak je jezelf kwijt. En dit is niet wat je wilt bereiken bij het creëren van meer zelfliefde.

Tip 7: Bekijk jezelf met compassie

Kijk eens naar jezelf. Letterlijk. In de spiegel. Observeer maar geef geen (negatief) oordeel. Voel dat je er mag zijn. Focus je niet op de dingen waar je niet tevreden op bent, maar benoem eens de dingen die je mooi vindt aan jezelf. Denk ook eens na over de goede karaktereigenschappen die je hebt. Wat is in positieve zin kenmerkend aan jou? Zeg dit hardop tegen jezelf in de spiegel. Dit kan de eerste keer best onwennig voelen. Maar door het hardop te zeggen, wordt het echter. En doe dit vaker, liefst dagelijks. De kracht zit hem in de herhaling! Negatieve gedachtes over jezelf zijn ook ontstaan, doordat je herhaaldelijk iets tegen jezelf zei of misschien deden andere mensen dit wel. Waarom zou dit andersom niet kunnen werken?

Geef jezelf dagelijks complimentjes. Wat heb je vandaag goed gedaan? Of had je vandaag weer die kleding aan waar je er zo fantastisch in uit ziet? Zie dit! En noteer dit dagelijks in een notitieboekje. Op deze manier verleg je de focus naar een positieve kijk op jezelf. Op dagen dat je minder lekker in je vel zit, kun je dit notitieboekje er eens weer bij pakken om te zien wat voor positieve dingen je over jezelf hebt geschreven. Je zult je vast beter voelen!

Tip 8: Zorg goed voor jezelf

Zelfliefde betekent ook dat je aandacht besteedt aan je zelfzorg. En dan heb ik het niet over persoonlijke hygiëne (want ik denk dat dit voor de meeste mensen wel een logisch dagelijks ritueel is), maar op zowel fysieke als psychische zelfzorg.

Gezond eten zal niet als een verrassing klinken. Ik weet zelf als geen ander hoeveel verschil het kan maken in hoe je je voelt als je gezond eet. Je lichaam heeft verschillende bouwstoffen, vitamines en mineralen nodig om goed te functioneren. Heb je tekorten, dan zal je lichaam een signaal afgeven. Het is net als met een auto; als een auto onvoldoende brandstof heeft, zal hij niet rijden. Dit geldt ook voor het menselijk lichaam.

De meningen zijn verdeeld over wat gezond eten is. Er zijn diëten waarbij bepaalde voedingsmiddelen niet zijn toegestaan. Ik ben zelf van mening dat voor iedereen iets anders kan werken. De kunst is om goed naar je lichaam te luisteren. Waar voel je jezelf goed bij? Door een eetpatroon aan te houden waar je zelf volledig achter staat en hierin bewuste keuzes te maken, zonder jezelf álles maar te ontzeggen, zul je je een stuk fijner én gelukkiger voelen.

Ook beweging hoort bij goede zelfzorg. Door (matig tot intensief) te bewegen komt er endorfine, serotonine en dopamine vrij. Dit zijn neurotransmitters; dit zijn stoffen die er zorg voor dragen dat zenuwcellen met elkaar communiceren.

Endorfine zorgt voor een gelukzalig en euforisch gevoel. Ook wordt pijn verminderd. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het geeft je een gelukkig gevoel en reguleert daarnaast o.a. je gemoedstoestand, eetlust en slaap. Dopamine geeft een gevoel van beloning en zorgt er daarnaast voor dat je gemotiveerd bent om door te gaan. Daarnaast maakt dopamine je blij. Deze stoffen komen al na twintig tot dertig minuten sporten vrij.

Ook op psychisch vlak is goede zelfzorg belangrijk. Hierover vertel ik meer in mijn 9e tip!

Tip 9: Me-time!

Zorg voor voldoende ontspanning! We leven in een vrij haastige maatschappij waarin iedereen ontzettend druk is, maar hierdoor kun je ook geneigd zijn om jezelf voorbij te lopen. Ontspannen kun je ook samen met andere mensen, maar probeer ook tijd in je eentje door te brengen. Pak ook je momentjes die écht van jezelf zijn. Ook al is dit maar een half uurtje per dag. Vooral als je (hoog)gevoelig bent is dit een hele belangrijke. Laad jezelf na een drukke dag weer op, door bijvoorbeeld muziek te luisteren, te zingen, een instrument te bespelen, een boek te lezen of te genieten van de natuur. Het maakt niet zoveel uit wat je doet, als het maar iets is waar jij blij van wordt en waar jij van op kunt laden.

Als je erg weinig vrije tijd hebt, kan dit betekenen dat je een keer “nee” moet verkopen aan een vriend of vriendin die net met je had willen afspreken. Maar soms is het zo dat je door “ja” te zeggen tegen een ander, je “nee” zegt tegen jezelf. Iedereen heeft tijd en ruimte voor zichzelf nodig, het is echt niet egoïstisch om een keertje voor jezelf te kiezen. In de 6e tip heb ik al uitgelegd dat grenzen stellen heel belangrijk is voor het ontwikkelen van meer zelfliefde!

Tip 10: Het leven is kort

Jij bent jij! Je bent uniek; er is geen tweede versie van jou. Ook al ben je de helft van een eeneiige tweeling 😉 Je hebt er niet voor gekozen om op deze wereld terecht te komen. Leef dan in ieder geval je leven, precies zoals jij wilt. Juist omdat iedereen zo uniek is, is voor iedereen het levensprogramma weer anders. Jouw programma zal wellicht raakvlakken hebben met dat van een ander, maar jij maakt individueel jouw eigen keuzes. Jij bewandelt jouw levenspad volgens de route die je zelf uitstippelt. Niet iedereen zal het met je eens zijn. Er zullen mensen zijn die een gedeelte met je mee lopen op jouw route, maar er zullen ook mensen zijn die voortijdig afhaken. Dit is niet erg. Het zegt niets over de door jou gekozen route. Soms blijkt achteraf dat je een verkeerde afslag hebt genomen op je route, maar hier leer je van.

Blijven hangen in het verleden, je druk maken over (achteraf) verkeerde beslissingen die je hebt genomen, het levert je niets op. Behalve dan een heleboel frustratie en dit is zonde van je kostbare tijd!

Dit waren mijn tips! Ik hoop dat je er iets aan gehad hebt.

Mocht je een aanvullende tip of een vraag hebben, een reactie willen geven of iets kwijt willen over jouw eigen verhaal, laat het me gerust weten!

2 Reacties
  1. Jootje 4 maanden geleden

    Je verteltrant is geweldig!
    Heel persoonlijk en toegankelijk.
    Wat knap dat je het zo in 10 tips kunt vatten, ik zou verdwalen in alles wat erover te lezen is.
    Je pakt elke tip bij de kern aan en legt bloot waar hem de kneep zit. Daardoor kunnen wij goed volgen waar jij heen gaat en het zelf ook gaan doen!

    • Auteur
      Natasja 4 maanden geleden

      Wat een ontzettend mooie complimenten! Dank je wel! ❤️

Geef een reactie

©2021 HappyMindStyle.nl

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?