Me-time!

De feestdagen kosten me altijd best veel energie. Ondanks dat ik het ook een heel gezellige periode vind, moet ik altijd goed opletten dat ik voor mezelf genoeg tijd vrijmaak om op te laden. Ik ben heel erg blij dat Oud&Nieuw nog vóór het weekend viel, zodat ik nog een heel weekend had om mezelf weer op te laden. 

Dit weekend neem ik echt de tijd voor mezelf en houd ik in mijn achterhoofd dat niets moet en alles mag. Voor mij betekent dit lekker series en films kijken, werken aan mijn website, lezen, spelletjes spelen en mediteren.

Mediteren? Is dat niet heel erg zweverig? Nou, dat dacht ik eerst ook. Bij het woord ‘mediteren’ zag ik in eerste instantie onmiddellijk voor me hoe ik in kleermakerszit met mijn ogen dicht naar zweverige muziek zit te luisteren en misschien ondertussen nog wat gekke geluiden zou maken. Maar nee, mediteren hoeft helemaal niet zweverig te zijn! Het is net wat je er zelf van maakt. Mediteren kun je zien als een ontspanningsmoment voor jezelf. Een moment waarin je je heel bewust wordt van het hier en nu. Waarin je probeert je gedachten niet af te laten dwalen, maar je focust op het hier en nu.

Meditatie brengt rust; je laat stress los en je komt dichter bij je ware zelf. Voor sommige mensen is meditatie een spirituele belevenis. Maar dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Door meditatie verminder je de stresshormonen in je lichaam, je bloeddruk verlaagt, je lichaam kalmeert en herstelt zich. Meditatie draagt dus zeker bij aan je gezondheid!

Er zijn verschillende (gratis) apps en websites die je kunnen helpen om te beginnen met mediteren. Ik ben zelf ooit begonnen met de Bodyscan. 

Bij de bodyscan scan je de binnenkant van lichaam gedurende 10 – 30 minuten, van je voetzolen tot je kruin. De bodyscan komt vanuit mindfulness meditatie. Mindfulness is een levensfilosofie waarbij je met vriendelijke aandacht, dus zonder te oordelen, in het hier en nu probeert te staan. Deze opvattingen over mindfulness zijn afgeleid van denkbeelden in het Boeddhisme. In de jaren zeventig maakte minfulness grondlegger Jon Kabat-Zinn de vertaalslag naar het Westen. De bodyscan werd daarbij ontwikkeld als meditatietechniek (Holistik).

Via internet en YouTube vind je veel gratis meditaties. Ik raad je aan om met een geleide meditatie te beginnen. Focus je op de stem van de spreker en je wordt door de meditatie heen begeleid. Het is even zoeken wat bij je past; hoor je liever een mannenstem of een vrouwenstem bijvoorbeeld. En ook niet ieder stemgeluid zal je aanspreken, probeer dus verschillende dingen uit! 

Als je moeite hebt om in slaap te komen, dan kan mediteren ook enorm goed helpen! Er zijn speciale geleide meditaties die je helpen om in slaap te vallen. Zelf gebruik ik hiervoor een meditatie met alleen muziek. Binnen 10 minuten val ik dan in slaap. Heerlijk! 

Wat doe ik verder om mezelf op te laden?

Ik zing. In een pop- en rockkoor, maar ook voor mezelf.

Wanneer je zingt, komen er endorfinen vrij. Deze stofjes werken pijnstillend en geven je een geluksgevoel, terwijl het hormoon oxytocine afrekent met stress en angst. Door te zingen kun je goed ontspannen en van zingen krijg je meer energie!
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat muziek een unieke bijdrage levert aan de emotionele ontwikkeling van het brein en dat heeft een positief effect op ons sociale inlevingsvermogen. Zingen zou ook het concentratievermogen vergroten. En wist je dat als mensen samen zingen, hun hartslag synchroon gaat lopen?

Zingen is ook fysiek goed voor je. Door de juiste ademhaling train je belangrijke spiergroepen en komt er meer zuurstof in je bloed. De ademhalingsspieren van mensen met een longaandoening zoals cystische fybrose, astma of COPD krijgen minder zuurstof, waardoor deze spieren verslappen en minder actief worden. Door te zingen kun je de ademhalingsspieren versterken en beter gaan gebruiken. Daarnaast geeft zingen je immuunsysteem een boost en maakt het je minder vatbaar voor bacteriën en virussen. Kortom, zingen werkt ontspannend, geeft energie en is op tal van manieren gezond (Voiceart).

Ik schrijf. Letterlijk. Ik heb speciale boeken waarin ik mijn gedachten en mooie momenten bijhoud. Ook besteed ik veel aandacht aan het uitspreken en herhalen van positieve affirmaties. Deze schrijf ik ook op. Voor mij persoonlijk geldt dat als ik dingen opschrijf, ik ze op die manier kan parkeren, letterlijk op papier, waardoor ik mijn hoofd beter leeg kan maken. Ik schrijf op wat me dwars zit, maar vooral ook wat me kan helpen om dit te relativeren, waardoor ik me er beter over voel. Ik noteer waar ik dankbaar voor ben en waarop ik hoop voor de toekomst. Ik ben heel bewust bezig om eventuele negatieve gedachten om te buigen naar meer helpende gedachten. Dit heeft een enorm goede invloed op mijn stemming op dat moment!

Verder ben ik bezig om een positief levensverhaal te schrijven met hierin al mijn dromen en wensen voor de toekomst. Ik beschrijf het alsof het al zo is. Helemaal enthousiast word ik hiervan! 

Waarom ik dit doe? Dat vertel ik je in een nieuwe blog. 

Tot slot helpt muziek mij altijd om te ontspannen. Ik heb een enorm brede muzieksmaak, dus voor elke gelegenheid heb ik wel een muziekje. Het ene moment heb ik behoefte aan gevoelige nummers die ik van begin tot eind meezing, het andere moment geef ik de voorkeur aan iets stevigers: (hard)rock of zelfs hardstyle. 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wat doen jullie om jezelf weer op te laden na een drukke periode? Zijn jullie bekend met mediteren? En zo ja, hoe ziet jouw meditatie ritueel eruit?

Laat het me weten in de reacties.

2 Reacties
  1. Marlene Van den Berg 9 maanden geleden

    Wandelen met hond, zingen en grapjes maken met de kinderen. Relaxed koken of gewoon lekker gek dansen als niemand kijkt😁

    • Auteur
      Natasja 9 maanden geleden

      Heerlijk!! Zingen en dansen alsof niemand je kan zien en horen 🥰

Geef een reactie

©2021 HappyMindStyle.nl

Login met je gegevens

Je gegevens vergeten?